"Czy pamięć mózgu jest nieograniczona?"
W klasie 2 b zostały przeprowadzone drugie zajęcia projektowe Fundacji Uniwersytetu Dzieci. Tym razem drugoklasiści próbowali odpowiedzieć na pytanie: Czy pamięć mózgu jest nieograniczona? Lekcja rozpoczęła się od krótkiej rundy z pytaniami, które dotyczyły tego kto siedzi obok nich, co jadły dziś na śniadanie, co jadły wczoraj na obiad. Najdłużej dzieci zastanawiały się nad odpowiedzią na pytanie dotyczące dnia wczorajszego. Uczniowie dowiedzieli się, że istnieje pamięć krótkotrwała, długotrwała i pamięć czynności. Wykonywali ciekawe doświadczenie wykorzystujące poszczególne zmysły w celu przywoływania konkretnych wspomnień. Dzieci podzielone były na 4 grupy i podróżowały między 4 stacjami wspomnień. Na pierwszej stacji czekało na nich zamknięte pudło wypełnione piórami. Wykorzystywali tutaj wyłącznie zmysł dotyku. Dzielili się z sobą wrażeniami i wspomnieniami z dotykanym przedmiotem. Stacja druga poświęcona była zmysłowi wzroku. Dzieci przyglądały się ilustracji przedstawiającej choinkę i wymieniały między sobą wspomnieniami związanymi z tym drzewem. Trzecia stacja wykorzystywała zmysł słuchu. Mali badacze dzwonili szkolnym dzwonkiem i przedstawiali swoje skojarzenia związane z wydawnym przez przedmiot dźwiękiem. Ostatnia stacja wykorzystywała zmysł węchu. Na stoliku znajdował się słoiczek z cynamonem. Unoszący się po klasie zapach u większości dzieci przywołał wspomnienie pieczonych świątecznych pierniczków. Doświadczenie potwierdziło tezę, że zmysły pozwalają nam zapamiętać lepiej różne zdarzenia, osoby czy miejsca. Uczniowie rozmawiali o warunkach sprzyjających i niesprzyjających nauce oraz poznali kilka mnemotechnik ułatwiających zapamiętywanie informacji. Na zakończenie obejrzeli film mówiący o tym w jaki sposób najłatwiej zapamiętać informacje. Na podstawie filmu oraz przekazanych przez wychowawcę wiadomości uczniowie wysnuli wniosek, iż pamięć mózgu jest nieograniczona. Dzieciom podobały się zajęcia. Z niecierpliwością czekają na kolejne, które będą równie interesujące.